Historia

1956

his01– grundas Bärgningstjänst i Hallandsås AB av Lars Johnsson.Verksamheten startade hemma i hans fars verkstad efter att han gjort militärtjänstgöring, 21 år gammal. Fordonet, en gammal Ford lastbil inköptes från den lokala skrothandlaren och tillsammans med hans fars verkstadsanställda byggde de en bärgningsbil. Verksamheten började med att han drog hem bilar till sin fars bilverkstad men övergick till att han även drog bilar till bilägarnas respektive verkstad. Detta gjorde att verkstäderna i Laholm med omnejd anlitade Bärgningstjänst för att hämta sina kunders bilar.

1957

his02Redan det första året räckte inte den gamla Forden till utan en begagnad Mercedes lastbil köptes in. Denna lastbil blev då företagets första flakbärgare och det var mycket ovanligt med flakbärgare på den här tiden.

1958

his03Eftersom företaget var och är beläget vid Hallandsåsen, där Europaväg 6 korsar Hallandsåsen, med mycket tät och tung trafik började Lasse att fundera på en tungbärgare. En begagnad Volvo Starke köptes in och återigen var ruljansen igång hemma i verkstaden. Det arbetades dygnet runt för att få igång bilen då det fanns ett mycket stort behov av en tung bil på Hallandsåsen.

1958-1963

04rullade verksamheten på som aldrig förr.
Eftersom företaget förstod ganska tidigt att en flakbilen var väldigt lämpad för bärgning av personbilar, så köptes 1963 den första nya flakbärgningsbilen in, en Bedford -63års modell. Den byggdes utav örelids verkstäder i Laholm.

1967

05I januari togs beslutet att tungbärgaren skulle bytas. Man tog kontakt med Motor Halland i Halmstad och kom överens med säljaren att en Scania L76 var det man skulle ha. Chassiet levererades i april och lämnades sedan till EKå i Stockholm. Den 9 juli 1967 togs bilen i bruk.

1968

09hade Bärgningstjänst det första bärgningsuppdraget utomlands. Det var i Danmark. Redan 1970-1971 hade företaget ca:10 utlands bärgningar/år, mestadels i Danmark och Tyskland men även östeuropa.

1969

07köper företaget in den tredje flakbilen, även denna byggd på EKå i Stockholm. Denna flakbilen var speciell i sitt slag eftersom den lastade två bilar, p.g.a. att bilen hade ett bärgningsaggregat baktill. Samma år köpte företaget Halmstad Bilbärgning beläget i Halmstad, ingick gjorde en 6×6 GMC tungbärgare och en Volvo Starke tungbärgare varav Volvon såldes av direkt. Bärgningstjänst hade sedan ett par år tidigare väldigt mycket uppdrag i Halmstad.

1970

08hade företaget etablerat sig starkt i Halmstad. Bara på ett år var Bärgningstjänst den största aktören på området, en av två bärgningsföretag. På hösten köpte Bärgningstjänst in 2 nya bärgningsbilar, en medeltung Volvo F83 och en Scania L85 tungbärgare. Företaget förfogade då över 5 bärgningsbilar och hade då ca 4000 uppdrag/år.

1970

10köpte företaget in sin första garagebärgare, en fyrhjulsdriven Landrover med el hydrauliskt bärgningsaggregat och Dolly för hellyft.

1971

11gick Bärgningstjänst med i samarbetsorganet Bärgningskåren.Någon gång de första åren på 70-talet läggs den konkurrerande verksamheten i Halmstad ner. Då var Bärgningstjänst ensam aktör på marknaden. Verkstäderna hade då sålt av sina egna ”bärgningsbilar” som de tidigare haft att köra ut och hämta in sina kunder med. (F83:an byts ut mot en Scania LB85a byggd av EKå i Stockholm.)

1972

12köpte företaget in en Scania LB140 p.g.a. den ökade utlandsmarknaden. Ekipagen blev också tyngre och åsen var med sin branta stigning en krävande arbetsplats. Därför satsade företaget på en bärgningsbil som hade extra stor hytt med två sängplatser för att klara de avlägsna bärgningarna i Europa. På den tiden hade bilen den starkaste lastbilsdieseln som fanns. Detta visade sig senare vara ett bra beslut, företaget hade i genomsnitt 40 utlandsbärgningar/år under hela 70-talet.

1975

13köptes en trailer in och en ny verksamhet startade. Företaget kunde nu hämta lastbilar och jordbruksmaskiner i hela Sverige som skulle exporteras vidare av en annan firma till bl.a. Grekland, Turkiet och Jugoslavien. Det blev även en och annan egen tur till Grekland med lastbilar och lastbilsdelar.

1976

14köptes den första flakbilen med tippbart flak och lösa pålastningsramper samt kran in. Kranen kunde lyfta en personbil på 8m. Samma år köptes en fyrhjulsdriven garagebärgare in. Den fyrhjulsdrivna Chevrolet garagebärgaren passade bra till bilstranden i Mellbystrand där bilar körde fast på våren och hösten.

1978

15gjorde företaget en nysatsning på tre nya bärgningsbilar, en Scania, en Chevrolet och en Volvo. Den gamla L76:an hade då rullat över 40 000 mil och var i behov av att bytas ut. Den nya Scania:n av modell 111 hade tre vinschar, dubbla lyftcylindrar och sovhytt. Volvon en F609:a utrustad med tippflak och lösa lastningsramper var då den andra av sitt slag i företaget. En andra Chevrolet garagebärgare köptes in till Halmstad stationen för att klara en ökad mängd garagejobb p.g.a. fler parkeringsgarage.

1980

17köptes den första flakbilen med avskjutbart flak in, förmodligen den första i sitt slag i Sverige. Detta gjorde att lastningstiden för en krockad bil förkortades med halva tiden. Denna bilen skiljer sig inte så mycket från dagens bärgningsbilar.Företaget förfogade nu över 6 bärgningsbilar, tre stationerade i Halmstad och tre i Laholm samt 6 heltidsanställda som bemannade stationerna dygnet runt.

1981

20startades en konkurrerande verksamhet i Halmstad. Företaget hade då lyckats vara ensam aktör på marknaden i tio år.

1988

22sålde man den 14 år gamla Scania 140:an, som då hade rullat nästan 70 000mil. Den hade då varit på uppdrag i nästan alla Europeiska länder. En ny Scania 143 köptes in och byggdes av det nybildade företaget Bro Bärgningsbyggen i Kristinehamn. Denna var den första bilen som byggdes av Bro Bärgningsbyggen och denna tungbärgare var extremt modern. Tungbärgarna hade sett ungefär likadana ut sedan tidigt 60-tal och nu var en stor förändring på gång. Scanian var en av de första som hade dubbla utskjut på stickan och möjlighet att lyfta bussar och lastbilar i hjulen med en såkallad bussgrill. För att möta belastningarna med tyngre fordon och de dubbla utskjuten var bilen utrustad med en styrbar stödaxel framför drivhjulen. Bilen var också utrustad med automat smörjning och magnet broms en såkallad telmabroms för att klara de snabba och långa transporterna i Europa på ett säkert sätt.

1990-94

23fick företaget uppleva en väldigt låg konjunktur med minskad biltrafik och kraftigt höjda självrisker med ett minskat uppdragsflöde till följd. Företaget jobbade nu med sviktande lönsamhet och hård konkurrens. Utlandsuppdragen var nu nere i ca 10-12 uppdrag/år. Under åren med lägre konjunktur och ökad konkurrens hade företagets bilar minskat från 6 till 3 och personalstyrkan minskades. Trots lågkonjunkturen köptes 1991 en fyrhjulsdriven Chevrolet garagebärgare.Företagsledningen kände 1995 att konjunkturen började öka igen och marknaden tog ny fart. Uppdragen ökade i mängd p.g.a. att bilisterna började anpassa sig efter de högre självriskerna och Assistance paketen började säljas. Bärgningstjänst i Hallandsås AB byter nu ledning och Olle Johnsson, son till grundaren Lars Johnsson, som tar över. Han har jobbat i företaget sen 1986.Man är sedan ett par år tillbaka etablerade i ängelholm. 1996 köpte man Eskils Bilbärgning i ängelholm och får då en station där. En tungflakbärgare av modell Scania P94 köptes också in. Företaget förfogar då över två tunga och tre lätta bärgningsbilar.

1995-2000

24Bärgningstjänst i Hallandsås AB sexdubblar sin omsättning och företaget är nu inne i ett uppsving.Perioden 1996-2004 hade Bärgningstjänst fem bärgningsbilar nio anställda och tre stationsorter och omsättningen var uppe och vände på nio miljoner. Uppdragen var fokuserade på hämtningar av lastbilar och bussar i Europa. Under perioden hade företaget ett snitt på 70 utlandsbärgningar per år. 2000 köper företaget in luftkuddar till bärgning av välta långtradare och bussar. Bärgningstjänst är bland de första företagen som förfogar över luftkuddar i Sverige och har de första åren ett stort upptagningsområde med många uppdrag som ger företaget stor kunskap och erfarenhet av denna typ av bärgningar.

2004

241såldes ängelholmsstationen till Benny Sandberg, som varit anställd i företaget i många år. Orsaken till detta är att grundaren till Bärgningstjänst Lars Johnsson går i pension. Härmed lämnar företaget åtta framgångsrika år med ängelholmsstationen bakom sig.

2007

25Bärgningstjänst fokuserar nu på stationerna i Laholm och Halmstad. Arbetet går vidare på Hallandsås med maskintransporter, kranlyft samt bärgning av alla typer av fordon. Företaget besitter en modern vagnpark, erfaren och kunnig personal och ser mycket ljust på framtiden.